Thursday, April 28, 2011

JANGAN SOMBONG DAN PANDANG HINA ORANG LAIN.... INGATLAH BAHAWA KITA TAK SEMESTINYA SENTIASA BERADA DIATAS...

assalamualaikum...
pernah x korang jumpe org yg paling berlagak sekali depan2 mata korang?
kt sini aku nk cerita sikit pasal kisah aku jumpe sorang yg perangai x ubah mcm binatang dan aku doakan semoga Allah buka hati dia utk bertaubat dan insaf dengan segala ape yang telah dia buat pade haritu....
kisah bermula ketika aku hantar mak aku pergi hospital utk wat medical checkup...
mase tu susah gila aku nk cari parking, maklum la hospital kn....
so aku turunkan mak aku kt depan hospital n aku teruskan misi aku mencari parking...
kemudian aku pun cari la port nk breakfast, time tu lapor giler...
nk dijadikan cerita, mase aku tgh khusyuk layan roti canai ngan teh tarik tanpa menghiraukan keadaan sekeliling, dtg seorang pakcik yg tua sgt2, dengan baju yg koyak kt ketiak, seluar trek yg dia pkai pun koyak kt lutut n songkok yg x berape nk hitam tu dtg kt meja aku ckp nk minta derma...
pakcik tu ckp bg je berape poakcik x kisah asalkan anak ikhlas dan pakcik lapar sgt2 ni nak... hmmm... serius aku xleh tgk pakcik tu... sedih gler.... aku x ksh pun kalau dia nk tipu aku or whatever, yg penting aku masih ade lg sifat kemanusiaan nk tolong pakcik tu... aku ajak la pakcik tu duk sekali ngan aku n order la nk mkn pe... tp pakcik tu xnk... dia ckp dia nk order bungkus je.. so aku pon tolong orderkan nasi lemak 2 bungkus kt dia sekali ngan air nescafe suam... aku ckp kt dia pakcik mkn la sebungkus dulu nasi ni n sebungkus lg tu simpan la utk lunch... pakcik tu angguk senyum je sambil dia belek2 bace paper aku... pandai gak pakcik ni membace rupenye...
pastu bile pakcik tu dh dpt nasi lemak tu, dia pun ucap terima kasih kt aku n ckp ape ntah yg aku x berape nk dgr... pastu time pakcik tu nk lintas jalan, tibe2 ade seorang hamba Allah ni terlanggar pakcik tu... org yg langgar pakcik tu perempuan, silap perempuan tu gak sbb duk bergayut kt fon je sampaikan x nmpk pakcik tu kt depan... so pompuan tu ape lg trus maki hamun pakcik tu sambil amik nasi lemak n songkok pakcik tu n campak kt tgh jalan... dia ckp mcm ni.. " wei bangang... ko x nmpk ke aku td ha?? ni sape nk bayar henset aku jatuh ni? ko mampu ke nk bayar ha bangang??" astaghfirullah... sampai mcm tu sekali dia ckp kt pakcik tu? sedih aku tgk pakcik tu duk kutip nasi n songkok dia kt tgh jalan tu... nasi dh terbur tgh jalan sbb kene langgar ngan kete tp pakcik tu tetap nk kutip nasi tu... tuhan je tahu betape sedihnye aku mase tu... time xde sorang pon nk tolong pakcik tu tp ramai laki yg tolong pempuan tu duk maki same kt pakcik tu... hina sgt ke pakcik tu?? xkn ko xtau situasi sbnr pakcik tu... dia lapar... nk mkn pun duk minta kt org je n nasi lemak tu je rezeki dia pg tu tp ko dh block rezeki dia hari tu... pakcik tu x ckp pape pon mase ko maki dia tp dia senyum je time kutip songkok n nasi dia tu... n mane masyarakat lain yg dikatan peramah n suke menolong org dlm kesusahan mase tu? kenape dibiarkan je pakcik tu kene hina je kt situ? serius aku x puas hati... tp syukur kepade Allah sbb ade sorang makcik ni dtg kt pakcik tu n halang pakcik tu dr kutip nasi2 dia kt tgh jalan tu... dia bwk pakcik tu g tempat lain.. aku rase dia nk belanje pakcik tu kot... hmm... manusia2... selagi x kene kt diri sendiri selagi tu la diorang x kn sedar...

p/s: aku rase nk mkn roti canai lg la... best gak layan roti canai ngan teh tarik pagi2 ni...

No comments:

Post a Comment